قلم مو ساختمان

شناخت قلم مو نقاشی ساختمان04/10/13

قلم مو نقاشی ساختمان
تجهیزات نقاشی ساختمان، معماری، مقالات / ازمهند س حجاز

قلم مو نقاشی یکی از تاثیرگذارترین ابزار ساختمانی برای رنگ کردن سطوح دیوار، سقف و سایر اجزای یک سازه محسوب می‌شود. اگرچه انتخاب رنگ مناسب برای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما یک قلم‌موی باکیفیت نیز می‌تواند به همان اندازه بر روی کار موثر باشد. اما هر قلم‌مویی برای هر سطح یا انواع رنگ‌ها مناسب نیست.
انواع قلم‌موهای نقاشی برای ساختمان

قلم مو نقاشی برای ساختمان

قلم‌موهای مخصوص نقاشی ساختمان از سه جز اصلی الیاف یا مو (مصنوعی یا طبیعی)، فرول (بست فلزی برای نگهداری الیاف و اتصال به دسته) و قسمت انتهای آن دسته قلم‌مو تشکیل شده‌اند. معمولا انواع قلم‌موها بر اساس جنس الیاف و همچنین سایز (اندازه سر قلم‌مو) تقسیم‌بندی می‌شوند که هریک از آن‌ها کارایی و کاربرد خاصی در نقاشی ساختمان دارند.

برای انتخاب جنس مناسب باید نوع سطح زیر کار و رنگ ساختمانی را در نظر بگیرید، درحالی‌که برای سایز قلم مو نقاشی توجه به‌اندازه سطح کار (کوچکی یا بزرگی سطح) اهمیت خواهد داشت. توجه داشته باشید برای اجرای برخی از نقاشی‌های دیواری به قلم‌موهای هنری مانند قلم‌مو سرکج، قلم‌مو شابلون و… موردنیاز است. در این بخش قلم‌موهای پرکاربرد برای نقاشی ساختمان را بررسی کرده‌ایم.
انواع قلم‌موهای نقاشی ساختمان بر اساس سایز (اندازه)

اغلب قلم‌موها در سه اندازه بزرگ، متوسط و کوچک در بازار عرضه می‌شوند که بر اساس سایز به شرح زیر هستند:

سایزهای بزرگ (4 اینچ): مناسب برای سطوح بزرگ و وسیع
سایز متوسط (3 اینچ): مناسب برای سطوح کابینت، در و فضاهای نه بزرگ نه خیلی کوچک
سایز کوچک (1 تا 2 اینچ): مناسب برای چارچوب، پنجره‌ها و فضاهای کوچک

الیاف طبیعی و مصنوعی قلموهای نقاشی الیاف طبیعی و مصنوعی قلموهای نقاشی

انواع قلم مو نقاشی ساختمان بر اساس جنس الیاف

قلم‌موهای نقاشی معمولا دارای الیاف یا مو هستند که انواع متنوعی دارند، اما به‌طورکلی به دو دسته قلم‌مو نقاشی با الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.
قلم‌موهای نقاشی با الیاف طبیعی

جنس الیاف طبیعی قلم‌موها از موی حیوانات است که اغلب برای رنگ‌های روغنی، حلال‌ها، جلادهنده، رنگ‌های لعابی و پلی‌اورتان‌ها و به‌طورکلی انواع رنگ‌های پایه روغنی مناسب هستند. اگرچه امکان استفاده از قلم‌موهای الیاف طبیعی برای رنگ‌های پایه آب مانند اکریلیک وجود دارد، اما به دلیل جذب آب توسط موی طبیعی شکل اولیه خود را ازدست‌داده و به‌مرورزمان حالت چسبندگی پیدا می‌کند.

این در حالی است که الیاف‌های طبیعی برای رنگ‌های روغنی گزینه‌ای عالی هستند و رنگ بیشتری را به نسبت قلم‌موهای الیاف مصنوعی در خود نگهداری می‌کنند؛ به همین علت نقاشی با این قلم‌موها بسیار آسان‌تر و سطح کار یکدست خواهد بود. البته لازم به ذکر است که نوع الیاف طبیعی نیز کمی متفاوت هستند. برای مثال برای سطوحی که ناهموار یا نیمه زبر هستند، استفاده از قلم‌مو با الیاف طبیعی موی گاو (به دلیل زبری بیشتر) توصیه می‌شود.

جهت خرید انواع قلم‌موهای نقاشی و سایر تجهیزات ساختمانی می‌توانید هم اکنون با کارشناسان فروش ما در ردا صنعت تماس حاصل نمایید.

قلم‌موهای نقاشی با الیاف مصنوعی

همان‌طور که از نام این قلم‌موها مشخص است، جنس الیاف آن‌ها مصنوعی بوده‌و بر اساس متریال ساخته‌شده‌انواع مختلفی دارند. ازآنجایی‌که این قلم‌موها در برابر آب مقاوم هستند، برای رنگ‌های پایه آب مانند اکریلیک انتخاب خوبی به‌حساب می‌آیند و بر خلاف قلم مو نقاشی با الیاف طبیعی آب را به خود جذب نمی‌کنند. درحالی‌که استفاده از قلم‌موهای الیاف مصنوعی برای رنگ‌های روغنی مناسب نبوده‌و در اثر شستن حلال‌ها الیاف آن‌ها آسیب خواهند دید. به‌طورکلی قلم‌موهای نقاشی با الیاف مصنوعی به شرح زیر هستند.
قلم‌مو با لیاف نایلونی مناسب برای رنگ‌های پایه آب قلم‌مو با لیاف نایلونی مناسب برای رنگ‌های پایه آب
الیاف نایلونی

یکی از محبوب‌ترین انواع قلم‌موهای مصنوعی بوده که از دوام بالایی برخوردار هستند. این قلم‌مو به دلیل داشتن الیاف نرم و انعطاف‌پذیر برای تمام سطوح مناسب است و هیچ اثری از رد قلم بر روی کار دیده‌نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از این قلم‌مو برای سطوح ناهموار و زبر مناسب نبوده‌و باعث شکسته شدن الیاف‌ها می‌شود.

همچنین قابلیت شستشو آن‌ها بسیار آسان است. تنها باید توجه داشته‌باشید که از شستن مکرر با آب گرم و همچنین نگهداری آن‌ها در مکان گرم و مرطوب اجتناب کنید. لازم به ذکر است نمونه دیگری از قلم‌مو نایلونی وجود دارد که طی فرایندی مستحکم‌تر شده‌و از دوام بالایی برخوردار هستند.
الیاف پلی‌استر

قلم مو نقاشی با الیاف پلی‌استر مقاومت بالایی در برابر آب دارد؛ بنابراین برای رنگ‌های پایه آب انتخاب ایده آلی بوده.و در برابر آب استقامت و شکل اولیه خود را از دست نمی‌دهند. البته لازم به ذکر است که این قلم‌مو برای سطوح ناهموار مناسب نبوده و بر روی سطوح ساینده دچار آسیب می‌شود. از طرفی به دلیل ضخامت الیاف‌ها، جای قلم بر روی سطوح صاف دیده‌خواهد شد؛.بنابراین توصیه‌می‌شود از این جنس قلم‌مو بیشتر برای سطوح نیمه زبر و نیمه صاف در فضاهای بیرونی ساختمان استفاده کنید.
الیاف ترکیبی نایلون و پلی‌استر

ترکیب دو الیاف مصنوعی نایلون و پلی‌استر یک انتخاب عالی برای قلم مو ساختمان است. این قلم‌مو به دلیل داشتن پلی‌استر شکل خود را حفظ کرده، اما درعین‌حال دوام و نرمی نایلون را نیز دارد؛ بنابراین آن‌ها قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی برای اغلب سطوح را خواهند داشت. ازآنجایی‌که این قلم‌موها بسیار سفت و بادوام هستند، برای استفاده بر روی سطوح نیمه زبر و ناهموار مناسب بوده و آسیب نخواهند دید.

رنگ رادین

شرکت بازرگانی رادین فعال در زمینه انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی و مشتقات رنگ و مواد اولیه و تولید کننده رنگ اتومبیلی ،ساختمانی و انواع تینر. تماس: 09129284292—02166095700

Recent Posts

رنگ پلاستیک پارس بهار

 رنگ پلاستیک پارس بهار خرید رنگ پلاستیک پارس بهار درجه 2 در بازار تهران و…

12 ساعت ago

فروش رنگ پلی اورتان

خرید و فروش رنگ پلی اورتان در بازار مشهد و سایر شهرستان ها توسط شرکت…

3 روز ago

فروش رنگ روغنی در اصفهان

بهترین رنگ ساختمانی فروش عمده رنگ روغنی در بازار اصفهان و سایر شهرستان ها توسط…

3 روز ago

قیمت جدید اسپری زینکا زیتکس

قیمت اسپری زینکا زیتکس قیمت جدید اسپری زینکا زیتکس این محصول تولید کشور آلمان بوده…

6 روز ago

فروش رنگ تفلون ظروف

فروش رنگ تفلون ظروف pfluon فروش رنگ تفلون ظروف pfluon این رنگ دارای دولایه ی…

1 هفته ago

فروش عمده رنگ های مولتی کالر

فروش عمده رنگ های مولتی کالر در بازار تهران و سایر شهرستان ها توسط شرکت…

2 هفته ago